

Het zal je maar gebeuren: studeren op je kamer zonder een docent of student in het echt te ontmoeten. Naar school gaan, bijbanen, sporten, uitgaan, vrijwilligerswerk: het kan al maanden niet. Het coronajaar heeft op veel studenten een enorme impact. Als student ga je verbindingen aan, in de klas, op je werk, stage of in de kroeg. Niet op Teams of Zoom, maar in het echt. De impact van deze tijd vraagt om te luisteren naar de verhalen van studenten. Hoe hebben studenten het afgelopen jaar beleefd? Hierbij 4 x een korte blik van mbo-studenten op het afgelopen coronajaar. Voor het meinummer van vaktijdschrift Profiel schreef Marjolein de Jong een bijdrage met 4 verhalen van studenten. Wat zie jij als je door de ogen van Maaike, Fabio, Lotte en Sil kijkt?
DIT IS MAAIKE – 22 JAAR MARKETING & COMMUNICATIE
‘Het was een gek jaar. Ik ben niet gemaakt om op mijn kamer te zitten en lessen te volgen. En geen van mijn vrienden kan dit goed hoor! Wat ik lastig vond is dat je je constant moet aanpassen aan een nieuwe situatie. Niets is zeker meer. Was ik het net een beetje gewend, kwam er weer een nieuwe maatregel. Ik mis het naar school gaan enorm. Mijn leven is heel saai. Ik verveel me gewoon. Er zijn dagen dat ik wakker word, opsta, mijn lessen volg, eet en weer naar bed ga. Dan baal ik als de les niet doorgaat. Ik heb al veel minder les dan normaal. De lessen die ik heb zijn wel heel fijn. Leraren doen echt hun best. Een tip is wel om echt te verplichten camera’s en geluid aan te laten staan. De helft van de klas zit anders echt wat anders te doen in de les. Dat snap ik niet en toch weer wel, want we moeten veel te veel luisteren. Als we meer doen en opdrachten krijgen om samen te maken, zou het beter werken volgens mij. Voor mijn gevoel leer ik wel echt minder online. Ik leer voor een toets, maar veel praktijk gaat nu niet door of is aangepast. Ik ben benieuwd of we niet de ‘corona generatie’ gaan worden. Is je diploma nog wel wat waard?’
“HET HOOGTEPUNT VAN DE MEESTE DAGEN WAREN DE LESSEN DIE IK HAD.”
DIT IS FABIO – 16 JAAR – VEVA ICT
‘Dit jaar is heel anders geweest dan andere jaren. In het begin vond ik het wel even fijn omdat ik even niet aan school hoefde maar uiteindelijk begon het wel steeds meer te vervelen. Voor de lessen kreeg ik ook steeds minder concentratie en ook merkte ik dat ik steeds minder leerde per les. De leraren zeggen vaak over onze klas dat wij door corona echt een achterstand hebben in vergelijking tot de eerstejaars van vorig jaar. Best vaak vallen er lessen uit omdat er weer een internetprobleem is bij een docent. Je hebt ook vaak dat leerlingen niet komen omdat het best makkelijk is om een les af te zeggen met als smoes dat je internet eruit ligt. Je merkt ook echt dat door die online lessen de klas minder motivatie heeft. Zelf heb ik daar ook last van. Soms heb je bijvoorbeeld van half 9 tot half 5/half 6 online les en dan zit je zeven uur lang achter je laptop en dan denk je wel echt van ik heb hier geen zin meer in. Je ziet nu ook je vrienden en klasgenoten niet dus dat is wel echt heel anders. Voor mijn gevoel hebben we nu ook veel minder huiswerk dan toen we fysiek les hadden. Bij ons wordt er nu vaak alleen een presentatie gegeven maar verder geven ze geen opdracht mee. Dat lijkt mij juist handig om wel te doen. Zo houd je ons bij de les!’
“We hebben wel gewoon een rooster maar 5 minuten voordat de online les begint weet je nog steeds niet zeker of de les doorgaat of niet.”
DIT IS LOTTE – 18 JAAR – PEDAGOGISCH MEDEWERKER
‘Veel vriendinnen heb ik al maanden niet gezien. We kunnen soms naar school, maar wel met de helft van de klas. Ik vind het lastig om zelf thuis huiswerk te maken. Ik ga dan eerder Netflixen, dan aan school werken. Met mijn vriendinnen heb ik een kanaal in Teams dat we aanzetten als we huiswerk maken. Dat is onze bieb. Iedereen doet zelf huiswerk, maar wil je even kletsen, dan kan dat. Ik ga iedere dag even naar de bieb. Ik zie veel klasgenoten met stress en weinig motivatie om met school bezig te zijn. Zelf heb ik dat niet zo, maar ik snap wel als je dat wel hebt. Ik vind het vooral jammer dat ik nu geen studentenleven heb. Ik woon nog bij mijn papa en mijn broertje. Op kamers gaan is te duur en nu ook saai. Mijn vader is er blij mee. Mijn broertje is gehandicapt en heeft veel zorg nodig. Nu kan ik thuis klusjes doen tussen mijn lessen door. Ik denk dat het belangrijk is als leraren vragen aan leerlingen hoe het met hen gaat. Het is voor heel veel leerlingen zwaar. Iedereen heeft wel wat om sip over te zijn. Gelukkig heb ik mijn vriendinnen die mij vrolijk maken. Een tip voor andere leerlingen? Spreek af om dingen samen te doen. Niet in het echt, maar online. Wees creatief. Wie weet is een bieb ook iets voor jou.’
‘Ik sprak met mijn vriendinnen af, maar dan op mijn kamer.”
DIT IS SIL – 21 JAAR – VERKOPER
‘Ik ben vorig jaar met school gestopt en neem nu een tussenjaar tot het wat beter gaat met corona. Van online onderwijs leer ik niet veel. Ik zou na de zomer beginnen met mijn stage. Ik deed de opleiding voor verkoper en het is nou niet dat zij staan te springen om stagiaires. Ik kan mijn opleiding wel halen, maar ik wil wel wat leren. Ik heb een bijbaantje gevonden in het ziekenhuis. Ik werk in het restaurant. Met een mondkapje op, maar daaronder lach ik vaak. Ik vind dit werk veel leuker dan een opleiding achter mijn laptop volgen. Straks, als het weer kan, ga ik echt weer naar school, maar nu is dit goed zo. Ik verdien geld en heb het gevoel iets nuttigs te doen. Eigenlijk was dit jaar ook een kans om iets anders te proberen. De zorg vind ik ook wel heel leuk merk ik nu. Anders had ik dat natuurlijk nooit geprobeerd.’
“Ik haal mijn diploma echt nog wel, maar dan wel op school en niet op een scherm.”
Op de meeste scholen zijn de wandelgangen nog steeds stil. Maar er is ook perspectief. Studenten kunnen elkaar en docenten weer steeds vaker echt gaan ontmoeten. Daag je uit om door de ogen van studenten te kijken naar hun blik op deze tijd. Luister naar hoe studenten het zien. Hoe zij deze tijd zien en beleven. Wat zij belangrijk vinden. Welke hobbels zij zien. Wat hun dromen zijn. Je kunt beter met studenten samenwerken als je weet wat zij vinden, willen en denken. Zij zijn experts van hun eigen perspectief. Alleen moet je het hen wel vragen. Wees oprecht nieuwsgierig. Dan vertellen ze je alles. Alle verhalen van studenten zijn het vertellen waard. Soms liggen ze voor het oprapen en soms moet je er meer naar op zoek. Wat kun je met het studentperspectief in je werk?
Het artikel in Profiel zien? Klik hier!