Het zal je niet zijn ontgaan. 17 maart gaan we weer naar de stembus. Iedereen en dus ook jongeren in Nederland. Althans als zij gaan. Jongeren weten heel goed waar ze het met de politiek over willen hebben, maar velen laten het échte stemmen aan zich voorbijgaan. Stemmen staat niet ontzettend hoog op het prioriteitenlijstje van de gemiddelde jongere in Nederland. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar zijn van alle leeftijdscategorieën degene die het minste stemmen. Maar waarom is dat zo? Zijn jongeren niet geïnteresseerd in de politiek of zit er meer achter? En wat kan ervoor zorgen dat ze 17 maart wél naar de stembus gaan?
Thema’s als onderwijs, veiligheid, werk en zorg zijn ook belangrijk in de ogen van heel veel jongeren. Het zijn thema’s die gaan over jongeren. Jongeren hebben niet voor niets stemrecht vanaf 18 jaar. Ze zijn een serieuze doelgroep om je in je communicatie op te richten. Een grote reden voor jongeren om niet te stemmen is dat ze niet goed weten waar de verkiezingen over gaan, uit welke partijen ze kunnen kiezen en waar die partijen voor staan. Deze keer is er dan ook veel te kiezen. En wie zegt dat je een verschil maakt door je stem te geven?
Meedoen, meedenken, meebeslissen
Jongeren denken, doen en beslissen graag mee. Over tal van onderwerpen. Er zijn genoeg onderwerpen om ‘iets’ van te vinden. Jongeren geven graag hun mening over dingen die hen aangaan. En politiek is overal. Dat gaat ook over het leven van jongeren.
‘De stem van jongeren telt’ past heel goed bij de huidige generatie jongeren. Jongeren van nu zijn activistisch en willen wat te zeggen hebben. Door te stemmen kun je theoretisch iets veranderen. Jouw stem kan het verschil maken. Maar dit is niet zichtbaar. Je stemt samen met heel veel anderen tegelijk. Wat maakt mijn stem dan uit, zou je kunnen denken. Jongeren van nu zijn maatschappelijk betrokken en idealistisch. Hun toekomst ligt voor een deel in hun eigen handen, weten ze. Hoe kan het dan toch dat hoewel we nu een heel idealistische generatie kennen, jongeren toch niet massaal hun stemrecht gebruiken?
Verschillende initiatieven
Momenteel lopen er verschillende initiatieven om jongeren te activeren om te stemmen. NPO 3, 3FM en FunX hebben hun krachten gebundeld en een nieuw platform (#zetjestemnietopmute) gelanceerd waar alle relevante informatie wordt gebundeld. Speciale radio- en tv-uitzendingen, YouTube-filmpjes, artikelen en podcasts kun je op dit platform vinden. Zo helpen bijvoorbeeld Tim Hofman, Johan Fretz en Eveline van Rijswijk je in de podcast Kies Wat een keuze te maken. Zij praten je in vijf podcasts bij over alle onderwerpen die jongeren belangrijk vinden zodat je fully up-to-date bent voor 17 maart. Daarnaast zijn er ook meerdere stem/kieswijzers voor jongeren om de keuze wat makkelijker te maken: stemhulp YoungVoice en de jongerenkieswijzer kunnen je bijvoorbeeld hiermee helpen. Ook is er een kieswijzer die speciaal voor studenten is ontwikkeld. De Studentikeus kieswijzer helpt studenten bij het ontdekken van wat de invloed van hun stem is op hun studententijd. Al met al zijn er verschillende initiatieven maar vraag ook eens aan de jongeren zelf hoe zij denken dat jongeren meer kunnen gaan stemmen. Zij zijn degene die het best weten hoe hun eigen belevingswereld eruit ziet en hoe de politiek hier eventueel in past. Je verbaast je nog wat voor goede ideeën jongeren zelf hebben.
5 tips om jongeren aan het stemmen te krijgen
Als je jongeren wilt bereiken, is het belangrijk om aan te sluiten op hun belevingswereld. Maak daarom op een leuke manier inzicht in welke keuzes ze hebben en welke partij het beste bij hun wensen en ideeën aansluit. Hier een aantal tips om dit te doen. Zo wordt politiek leuker en laat je zien waarom het ook voor jongeren belangrijk is om wél te gaan stemmen:
- Ga in gesprek en wees een aanvoerder. Straal uit aan jongeren dat ze het verschil kunnen maken. Gesprekken tussen jongeren en bestuurders vinden nu weinig plaats. Jongeren zijn op veel plekken te vinden, bijvoorbeeld bij sportverenigingen, parken en scholen. Ook al is het nu met alle coronamaatregelen anders dan anders en vind je minder jongeren op deze locaties, ze zijn er nog steeds. Ga dus ook daar het gesprek aan, laat je zien en moedig jongeren aan om naar de stembus te gaan.
- Maak glashelder waarom jij vindt dat jongeren moeten stemmen. Hoe concreter, hoe beter. Veel communicatie over politiek en de verkiezingen mag veel concreter en duidelijker, zodat jongeren echt kunnen begrijpen waar een partij voor staat. Wat wil je als partij bereiken? Leg dat uit in begrijpelijke woorden. In debat met jongeren? Gebruik dan hele concrete en duidelijke taal. En check bij jongeren ook of je boodschap overkomt. Betrek eens jongeren bij je campagnes. Jongeren weten als allerbeste hun leeftijdsgenoten te bereiken. Maak daar gebruik van.
- Laat je online zien. Maak bijvoorbeeld gebruik van sociale media platforms. Instagram is momenteel een van de meest gebruikte platforms onder jongeren. Het is natuurlijk saai om partijprogramma’s te moeten lezen en daarvoor zijn er een aantal Instagram accounts die dit minder saai proberen te maken. @partijprogrammasinposts plaatst bijvoorbeeld elke dag een quote uit elk partijprogramma en @checkjestem plaatst tot aan de verkiezingen standpunten van de zittende partijen (en daarna wat ervan terecht komt). Probeer deze accounts ook te promoten zodat meer jongeren weten wat ze kunnen volgen (Monica Geuze heeft een enorm bereik en deelde bijvoorbeeld een van deze accounts).
- Zet influencers, de rolmodellen van tegenwoordig, in die populair zijn onder jongeren. Dit gebeurt tijdens deze verkiezingen bijvoorbeeld door Bram Krikke. Hij is erg populair onder jongeren en heeft nu op Videoland zijn eigen show: De Grote Bram Krikke Show. In deze show voegt hij politiek en entertainment samen. Hij interviewt in een leuke en ongepolijste stijl politici en andere bekende Nederlanders. Zo kunnen jongeren op een grappige manier leren over de politiek.
- Vermijd jongerentaal en probeer niet expres cool te doen om jongeren te bereiken. Herinner je je Balkenende nog op het skateboard? Natuurlijk is er niks mee als je jongerentaal gebruikt en ook om een grapje kunnen jongeren best lachen. Maar doe het niet om cool gevonden te worden. Geef het signaal aan jongeren af dat je ze serieus neemt. Dit doe je door hen aan te spreken zoals je bent. Je krijgt echt niet alleen hun aandacht door coole dingen te doen of de jongerentaal te spreken.
Nieuwsgierig of jongeren op 17 maart het rode potlood in handen nemen? We zullen het zien. Doorpraten hoe jij jongeren kunt bereiken? Neem eens contact op met Young Inspiration.