14 interviews, 46 quotes, 35 pagina’s gespreksverslagen
Een onderzoek start bij mij vanuit nieuwsgierigheid. Je gaat op zoek naar iets wat je nog niet weet of niet zeker weet. Onderzoek doen is voor een van de leukste dingen die ik mag doen. Het loopt namelijk altijd anders dan gedacht en je haalt altijd wel iets op wat je niet verwacht had. Onderzoek is op ontdekking gaan met als doel om verhalen te verzamelen. Een week met 14 diepte-interviews levert al snel 35 pagina’s aan aantekeningen en 46 quotes op. Een schat aan mooie verhalen uit het werkveld.
Hoe profileer je een opleiding het beste in de ogen van het werkveld? Waartoe wil je je studenten opleiden? Wat kenmerkt de studenten die je opleidt en waar komen je afgestudeerde professionals straks terecht? De opleiding Small Business en Retail Management (SBRM) aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen trekt de komende tijd een nieuwe jas aan. Zij verandert van naam en heet voortaan Ondernemerschap en Retail Management. Ook waait er een frisse wind door het nieuwe curriculum en wordt gekeken wat nodig is om in de opleiding echt aan te sluiten bij wat studenten willen én nodig hebben. Om goed te weten wat de ingrediënten zijn voor de ‘nieuwe’ opleiding, is onder andere Marjolein gevraagd om onderzoek te doen in het werkveld en met huidige studenten van de opleiding.
Het werkveld zit te wachten op ondernemende professionals die tegen een stootje kunnen. Opvallend is dat ze allemaal benadrukken dat het werkende leven niet makkelijk is. Je moet in het onderwijs, zo stelt het werkveld voor, aandacht hebben voor mentale voorbereidingen op het werk na je studie. Hoe ga je om met een tegenvaller? Een lastige klant? Een stressvolle week? Ook werd het belang benadrukt om studenten te leren goed voor de dag te komen. Hoe presenteer je jezelf? Leer studenten in de spiegel kijken werd gezegd. Leer hen zichzelf goed kennen. Dat helpt volgens de organisaties waar Marjolein mee sprak om in het werkveld te doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Het werkveld zat ook niet om ideeën verlegen over wat studenten aan vaardigheden en kennis mee moesten brengen naar het werkveld. Van een kritische blik tot talenkennis tot het marketingkennis. De opleiding ORM heeft flink veel nieuwe inzichten verzameld en kan aan de slag!
Wat nu?
Wat kunnen we met de 14 interviews, 46 quotes, 35 pagina’s gespreksverslagen? Marjolein heeft de belangrijkste opbrengsten vorige week direct voorgelegd aan het curriculumteam. Zij gingen er mee aan de slag en gebruikten het om hun visie op het werkveld vast te stellen. De rest van de opbrengsten kan de opleiding binnenkort in een rapport teruglezen. Samen met Juliet Campfens werkt Marjolein aan een lekker leesbaar en ‘anders dan anders’ rapport.
Ook nieuwsgierig naar hoe studenten, docenten en het werkveld de opleiding zien? Marjolein daagt je graag uit door de ogen van je doelgroepen naar je opleiding te kijken. Wat zie je dan? Neem contact met Marjolein op voor een goed gesprek over het doen van onderzoek.