🏁 Het doen van locatiegesprekken of wandelganggesprekken is een vorm van jongerenparticipatie die ik veel gebruik. In sessies gaan we vaak direct op pad, de gangen in of naar buiten om inspiratie op te doen bij jongeren. Door dit te doen, ga je naar jongeren toe, in plaats van dat je hen bij jou uitnodigt. Daar waar zij te vinden zijn, zoek je hen op. Op school, bij het jongerenwerk, op straat, op een festival, de sportvereniging, de bibliotheek en zo nog veel plekken meer kun je genoeg jongeren vinden.
❓ Jongeren betrekken hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kunt er gelijk mee beginnen. Vooraf brainstormen we vaak even over vragen die je kunt stellen. Eén vraag kan leiden tot tientallen nieuwe vragen. Maar niet voor iedereen is het simpel. De aannames vliegen je om de oren. “Jongeren zitten er niet op te wachten.”, “ja, maar ze hebben geen tijd.” of ” ik weet niet wat ik moet vragen.” Ervaring leert dat gesprekken leiden tot meer enthousiasme en nieuwsgierigheid. Daarom moedig ik aan vooral zelf de ervaring op te doen.
👏Om het makkelijker te maken, ontwikkelde ik samen met Welmoet voor verschillende projecten kaartensets om te gebruiken. Aangepast aan de plek en de bedoeling kiezen we of een set werkt en hoe deze eruit moet zien. Bijvoorbeeld voor een project met Podium Hogeschool Utrecht. In de set vind je 46 gespreksstarters om een gesprek met jongeren aan te knopen.
Bijvoorbeeld met:
—> vragen om je gesprek te openen
—> fotokaarten om associaties op te halen
—> blanco kaarten om iets op te tekenen, schrijven of een top 3 voor te leggen
—> stellingen
—> thema’s waar je een reactie op vraagt
…..én omdat je op een hogeschool ook internationale studenten tegenkomt, staat alles er ook in het Engels op. Wel zo makkelijk!
Er is wat te kiezen en in spelvorm ga je het gesprek aan. De ring kun je open klikken. Zo kun je er kaarten uithalen of nieuwe kaarten toevoegen. En welke kaart je ook kiest, als jij je nieuwsgierig toont, volgt de rest vanzelf!