Jongeren betrekken is voor veel organisaties interessant. Omdat ze wat zij doen graag voorleggen aan jongeren of omdat jongeren nou eenmaal een hun doelgroep zijn. De gedachte is dat beleid dat aansluit bij de belevingswereld van jongeren meer kans van slagen heeft. Bovendien willen jongeren graag meedenken over dingen die hen aangaan. Een win-win situatie dus. Helaas gebeurt het nog veel dat organisaties niet bereiken. En dan kunnen jongeren ook niet betrokken worden. Hoewel de intentie goed, worden jongeren niet gehoord en gezien. Een gemiste kans als je bedenkt dat veel jongeren graag betrokken willen worden. Hoe lukt het dan wel? Young Inspiration geeft je 5 tips die je daarbij helpen.
1. Inleven in jongeren
Als je jongeren wil bereiken dan is het belangrijk de juiste mindset te hebben. Je moet je inleven in de doelgroep en weten wat hen beweegt. Weet wie het zijn en toon interesse in hun wereld. Stel vragen, in plaats van dat je hen dingen vertelt. Stel je open om in hun wereld te stappen en wees nieuwsgierig.
2. Afvinken of serieus jongeren betrekken?
Is het betrekken van jongeren iets wat je afvinkt op je to-do lijst, of sta je echt open voor wat jongeren zeggen en neem je het mee in beleid? Jongeren willen best meedenken, maar willen ook echt gehoord worden. Het is vaak onduidelijk waarom het van belang is als jongere mee te denken. Wat kun je bijdragen? Doet je mening ertoe? Laat jongeren echt merken dat je hen hoort. Niet dat alles dat zij zeggen gedaan moet worden, maar wel dat ze serieus genomen worden. Zorg voor wederkerigheid dus.
3. Verschillende jongeren, anders betrekken
Weet jij wat voor type jongeren je zoekt? Jongeren zijn niet altijd eenvoudig te vinden. Ze bevinden zich op veel verschillende plekken. Jongeren vind je niet alleen in een school, sportvereniging of kerk, maar ook op straat of aan het werk supermarkt. Zorg dat je naar de doelgroep toegaat en onthoud dat de jongeren die je zoekt, vaak op verschillende manieren benaderd willen worden. Van de gemeente Utrecht kregen we laatst de opdracht om een specifieke groep jongeren te werven en hen te betrekken bij onderzoek. Jongeren deden en dachten pas mee, toen wij naar hen toegingen. De tijd namen om met ze te praten en hen uit te leggen waarom het belangrijk is dat hun stem gehoord wordt. En dat wat zij te zeggen van belang is. Om jongeren echt te betrekken, moet je je begeven in hun wereld.
4. Kies je moment en onderwerp zorgvuldig
Jongeren zijn kritisch op waar zij wel en niet hun tijd insteken. Gelukkig maar, ze zijn immers al druk genoeg. Kies je moment waarop je jongeren betrekt zorgvuldig. Waar kunnen jongeren nog over meedenken? Hoe relevant is hun mening nog? En bedenk ook waarom jongeren mee zouden moeten denken met je? Gaat het onderwerp hen wel aan? Zorg dat je vraag relevant is in de ogen van jongeren en maak meedoen leuk en interessant. Twijfel je? Leg je vraag dan eerst voor aan een klein groepje jongeren en laat je adviseren door de doelgroep zelf.
5. Zet peer-to-peer onderzoek in
Zet jongeren die de buurt kennen in om jongeren te werven en onderzoek te doen. Jongeren kunnen je uitstekend helpen je doelgroep te vinden. Het jongerennetwerk van Young Inspiration gaat regelmatig op onderzoek. Samen met jongeren uit de gemeente waar de vraag speelt, gaan ze op pad om jongeren te bereiken en betrekken. Je bereikt snel veel jongeren, krijgt waardevolle informatie en jongeren vinden het leuk om mee te doen. Daarnaast kun je je vragen vast aan hen voorleggen. Want sluit het eigenlijk wel aan bij de doelgroep? Laat de jongeren je adviseren. En kijk af hoe het in de praktijk werkt. Ga bijvoorbeeld een keer mee op pad. Daar leer je zelf weer van. Als je jongeren gevonden hebt, kun je in gesprek. Zorg dat je niet alleen iets komt halen, maar ook iets meebrengt. Laat duidelijk zien wat je verwacht en waarom het belangrijk is om mee te doen. Wat hebben jongeren eraan? En zorg voor een goede terugkoppeling. Zo houd je ze enthousiast om ook een volgende keer mee te doen. En het biedt de kans om te checken of je alles goed begrepen hebt.
Mijn ervaring is dat veel jongeren het erg leuk vinden mee te denken over beleid. Zij hebben echter het idee dat hen weinig gevraagd wordt of denken dat hun mening er niet zo toe doet. Wat wil jij jongeren vragen en waarom? Benieuwd hoe jij jongeren kunt bereiken en betrekken bij beleid? Bedenk eens of je bovenstaande 5 tips al toepast.