Als jongerenonderzoeker ben ik altijd op zoek naar verhalen van jonge mensen. In het onderwijs zijn genoeg verhalen op te halen. Over wat studenten vinden van hun opleiding, hun docenten, de vakken, de stage en zo verder. Goed onderzoek start met nieuwsgierig zijn naar wat er leeft en speelt bij studenten. Het gaat om het stellen van vragen, oprechte interesse tonen, goed luisteren en doorvragen als dat nodig is.
Een van de leukste groepen jongeren om mee in gesprek te gaan zijn voor mij mbo-studenten. Zij zijn open, eerlijk en direct en als je vanuit nieuwsgierigheid je vragen stelt, vertellen ze je alles. Ik was gevraagd om met studenten van de opleiding
pedagogisch Werk op ROC Nijmegen in gesprek te gaan over hun opleiding. We spraken over wat zij vinden van leercoaches ipv docenten, leerpleinen ipv klaslokalen en volledige eigen verantwoordelijkheid om je eigen dat te bepalen ipv roosters. De studenten werd ook gevraagd een kort onderzoek te doen met medestudenten. Want zien je klasgenoten het net zo als jij? Razendsnel vormden ze een team. Gewapend met een template om antwoorden op te schrijven en een stel vragen, gingen zij de wandelgangen in om studenten vragen te stellen.
Studenten praten graag over hun opleiding, maar zeggen tegelijk dat het hen veel te weinig gevraagd wordt. Je stem kan dan wel tellen, maar er wordt in de ogen van studenten veel te weinig echt om hun mening gevraagd. We spraken over wat volgens studenten nodig is om dat te veranderen en wat zij daar zelf in kunnen betekenen. Na het gesprek namen de studenten zich onder meer voor meer voor zichzelf op te komen en te laten horen wat ze willen en ook nodig hebben. Ze zeggen meer de stoute schoenen aan te willen trekken.
“Ik wil dat er meer naar ons geluisterd wordt. Ik ga gewoon meer van me laten horen en hoop dat dat lukt.”
Ook onderzoek doen onder studenten? Neem contact op om te horen hoe Marjolein dat aan zou pakken.