Veel jongeren voelen zich opgejaagd om in één keer een goede studiekeuze te moeten maken. Wie ben ik, wat wil ik met mijn leven en welke richting wil ik op? Veel jongeren komen niet eens toe aan deze vragen en staren zich blind op het web aan keuzes die te maken zijn. Als voorlichter op het mbo de schone taak om studiezoekers goed voor te lichten en te begeleiden bij hun studiekeuze. Een hele belangrijke taak die ontzettend van invloed kan zijn op de keuze die jongeren maken. Door goede voorlichting, vergroot je de kans dat jongeren een goede studiekeuze maken en verklein je grote cijfers van uitval.
Marjolein werd door Deltion College gevraagd voorlichters uit te dagen door de ogen van studiezoekers naar hun aanpak in de voorlichting te kijken. Wat willen studiezoekers van nu horen? Hoe kiezen zij hun studie? Wat voor ‘soort’ studiekiezer heb je voor je in een voorlichting? Waar moet je in je verhaal rekening mee houden? Hoe verloopt het proces van aspirant student naar intake? Waar en hoe vinden studiezoekers hun informatie? De uitdaging is om aan te sluiten bij dat wat toekomstige studenten willen horen. Maar hoe dan? Marjolein geeft je 6 tips van studenten die je daarbij helpen.
1. Meer persoonlijk contact met studiezoekers
Voor jongeren die op het punt staan een studiekeuze te maken, voelt het alsof zij aan de vooravond staan van een hele grote beslissing. Die grote keuze drukt bij een grote groep jongeren zwaar op de schouders. Leer je doelgroep goed kennen en wees nieuwsgierig naar wat er bij hen leeft en speelt. Ga met hen in gesprek over de vragen die zij hebben. Heb daarbij ook oog voor talenten, vaardigheden en eigenschappen van jongeren die van belang kunnen zijn voor de opleiding.
2. Investeer in meer contact met de vooropleidingen
Veel jongeren stellen het maken van een studiekeuze uit. Aan voorlichters belangrijke taak om deze jongeren te helpen de bomen door het bos te zien. Welke studie past het beste? Op hun vooropleiding worden jongeren geïnformeerd over studies. Eigenlijk weten we niet goed wat zij wel en niet aan studiezoekers vertellen en waar zij dus al een voorlichting mee binnen komen. Investeer in het contact met de scholen waar je studenten vandaan komen. Daar kennen ze de jongeren het beste en kunnen ze hen helpen eerder met een studiekeuze te beginnen.
3. Betrek studenten bij je voorlichting
Studiezoekers geven aan dat zij het belangrijk vinden dat er ook ‘echte’ studenten aanwezig zijn bij een voorlichting. Huidige studenten kunnen volgens hen het beste vertellen wat zij meemaken. Zij moeten wel reëel kunnen vertellen wat de opleiding inhoudt. Help hen daarom voorbereiden en geef studenten een duidelijke taak in de voorlichting. Er alleen ‘zijn’ is niet voldoende.
4. Stel vaker de ‘waarom-vraag’ aan studiezoekers
Een grote groep studiezoekers heeft weinig aan concrete informatie over wat zij kan verwachten. Zij is juist benieuwd naar waarom de opleiding zo goed bij hen past. Durf kritische vragen te stellen aan de doelgroep. Waarom wil je dit? Waar wil jij over 5 jaar staan? Wat vind je leuk om in je vrije tijd te doen? Hoewel niet alle studiezoekers alle antwoorden hebben, zorgt het er wel voor dat ze over de onderliggende motivatie gaan nadenken.
5. Ga meer in gesprek met huidige studenten over hoe zij hun keuze maakten
Voor studenten is het prettig over hun ervaringen te kunnen vertellen en te weten dat voorlichters daar ook iets aan hebben. Huidige studenten vinden het belangrijk dat studiezoekers niet tegen hetzelfde aanlopen als toen zij hun keuze maakten en vertellen daar graag over. En voor voorlichters is het de kans om hun voorlichting weer eens door de ogen van jongeren bekijken. Een win-win situatie dus.
6. Niet verkopen, maar een eerlijk verhaal vertellen
Studiezoekers zitten niet te wachten op een promotiepraatje van de opleiding, maar verwachten een eerlijk verhaal. In alle groepen kwam terug dat het van groot belang is een eerlijk en realistisch beeld te schetsen van de opleiding en het beroepenveld. Haal jongeren op tijd uit hun droom of roze wolk. Wees daarbij niet te negatief, maar ook niet te positief. Je mag niet direct als persoonsbeveiliger van een politicus aan de slag als je van de opleiding komt. Daarvoor moet je eerst nog wat stappen doorlopen. Je kunt in je voorlichting wel doorstroommogelijkheden benoemen die meer mogelijk maken. Denk daarbij niet alleen aan de weg van vmbo’ers, maar ook aan die van havisten.
Nieuwsgierig naar meer tips voor een goede aanpak van je voorlichting? Benieuwd naar waar bij jouw studiezoekers de behoefte ligt? Hoe goed werkt de voorlichting op jouw school? Bedenk eens of, maar vooral hoe, je bovenstaande 6 tips al toepast. Ik denk graag met je mee. Neem dus gerust contact met Marjolein op over een goede aanpak van de voorlichting.