Studentparticipatie, het is de rode draad in het werk van dit najaar geworden. Investeren in studentparticipatie is geen luxe, maar noodzaak als je gaat voor hoge onderwijskwaliteit. Als je weet wat studenten vinden, willen en zeggen nodig te hebben, kun je beter bij hen aansluiten in het onderwijs.
Elke student is in principe betrokken bij het onderwijs. Maar dat betekent niet dat het voor studenten vanzelfsprekend is van zich te laten horen. Je moet studenten wel uitdagen en uitdagen om zich te laten zien en horen. Hoe weten zij anders hoe zij hun stem kunnen laten horen? Veel studenten hebben het gevoel dat hun stem er niet toe doet op school. Zonde, want in beleid staat vaak geschreven dat de student centraal staat. Hoe kan het dat de wens om studenten te betrekken op papier zo mooi geschreven is, maar in de praktijk weinig studenten raakt? Precies die vraag pak ik mijn projecten met Young Inspiration aan. Ik laat onderwijsteams door de ogen van hun studenten kijken naar hun aanpak van studentparticipatie. Hoe krijg je de student van nu zo ver dat ze met je meedenken? Welke vormen werken, en welke niet? Samen met onderwijsteams werk ik aan de goede manier om studenten te betrekken.
Dit najaar vroeg Dimensies, een vakblad voor het mbo, of ze mij mochten interviewen. Over wandelganggesprekken, de bedoeling van studentparticipatie en mijn drijfveren om in het mbo en met mbo-studenten te werken.
Benieuwd naar het artikel? Lees het hier!