

De afgelopen weken deed ik in opdracht van de opleiding Communicatie en Communication Studies van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) een onderzoek in het werkveld. Dit keer geen onderzoek met jongeren, maar duidelijk wel vóór jongeren. Hoe beter de opleiding immers aansluit bij wat het werkveld wil en nodig heeft, hoe beter de student, nu en straks met een diploma in de hand, is voor bereid op wat het werkveld vraagt. Ik sprak met communicatieprofessionals en schreef het rapport Door de ogen van communicatieprofessionals waarin inzichten en adviezen voor de opleiding te vinden zijn.
Voor dit onderzoek gingen we op zoek naar verhalen van het werkveld van de communicatieprofessional. We hebben in dit onderzoek gezien wat er leeft in de wereld van een communicatieprofessional en ontdekt waarop je de student in de opleiding zou moeten voorbereiden. De respondenten spreken over het algemeen positief over de opleiding en haar ervaringen met de studenten. Respondenten benadrukken in de gesprekken het onderscheidend vermogen van de communicatieprofessional. Communiceren is, zo stelt het werkveld, een vak, geen trucje dat iedereen zonder opleiding in zich heeft. Laat studenten in de opleiding zien wat zij in het werkveld kunnen betekenen en wat hen anders en uniek maakt ten opzichte van anderen, is het dringende advies vanuit het werkveld. De respondenten zeggen zich met dit onderzoek meer betrokken te voelen bij de opleiding. Ook zagen zij duidelijk voordelen voor zichzelf én voor de studenten om mee te doen met het onderzoek. Hoe beter de opleiding aansluit bij wat het werkveld wil en nodig heeft, hoe beter de student, nu en straks met een diploma in de hand, is voorbereid op wat het werkveld vraagt. De professionals die wij spraken doen een uitnodiging aan de opleiding: blijf het werkveld betrekken bij de opleiding en leer ons (nog) beter kennen.
Van een social media specialist, tot een interne communicatieprofessional, van professionals in grote, maar ook kleine organisaties, van een puur Nederlandse onderneming tot een bedrijf met internationale signatuur, een gemeente en een communicatie adviesbureau. Met hun verhalen kan de opleiding Communicatie en Communication Studies nog relevanter worden voor de student en het werkveld van de communicatieprofessional.
Waarom een onderzoek als dit zo leuk is? Ik geef je 3 redenen!
💫 Je leert als onderzoeker een nieuwe wereld beter kennen. Ik hoorde 17 unieke verhalen van communicatieprofessionals die mij meer leerde over hun vak, rol, merk en organisatie. De passie waarmee zij spraken over hun vak werkt aanstekelijk.
💫 De opleiding gaat gelijk met de inzichten en adviezen aan de slag (en doet dit gelukkig ook al).
💫 De student heeft er wat aan! De gesprekken daagden respondenten uit om stil te staan bij hoe zij nu samenwerken met studenten. Wat vragen de jonge professional van een organisatie en hoe zit dit andersom?